09 oktober 2007

En overraskelse - eine Überraschung

I aftes, da jeg kom hjem fra arbejde, fik jeg en herlig overraskelse af Lars. Ved siden af min plads på aftensbordet lå der en pakke - med flot papir, bånd og sløjfe - wauh.....yes :-))).... den sidste af Stieg Larssons bøger, som i går udkom på dansk. Jeg har glædet mig til, at den skulle udkomme og samtidig er det jo også trist at vide....at det er den sidste bog fra hans hånd. Jeg er vild med hans 3 bøger - hvor var det tragisk, at han ikke selv fik lov til at opleve, hvilken kæmpe succes hans bøger er blevet. Det er nok sådan, tror jeg, at enten er man - som jeg - vild med hans skrivestil eller også synes man, han bare er for meget.
De to første bøger - Mænd der hader kvinder og Pigen der legede med ilden - har jeg givet Lars i julegave og fødselsdagsgave. Da jeg skulle købe den første, måtte jeg bede boghandleren om at bestille den hjem. Bogen var ikke til at opdrive i nogen af de 3 boghandleren, som findes i Køge - det har ændret sig ;-). Lars var begejstret, men der gik en rum tid, inden han fik mig overbevidst om, at det også var en bog for mig. Og hold da helt op! Jeg bare læste og læste hver aften i sengen - mit ynglings tidspunkt at læse på - "jeg skal liiiige ha' et par sider mere, inden jeg slukker" blev nok nærmest mit slogan i perioden, da jeg læste den første bog. Anden bog kom jeg til at læse før Lars og jeg havde vanvittigt svært ved ikke at fortælle om bogen og nu er jeg så gået i gang med bind 3....jubiii.



Gestern Abend als ich von der Arbeit kam hat auf mich eine schöne Überraschung gewartet. Lars hat das dritte Buch von Stieg Larsson, dass gestern hier auf dänisch kam, gekauft. Ich weiss gar nicht, ob es die Bücher bei euch auch zu kaufen gibt (ich glaube es aber). Ich bin von seinen Bücher total begeistert. Es stimmt mir aber auch sehr traurig, dass Stieg Larsson nicht erlebt, welcher grosser Erfolg seine Bücher sind und dass dies das letztes Buch sein wird. Er ist viel zu früh gestorben.
Lars har sich sein erstes Buch mal Weihnachten gewünscht und ich habe ihm das Buch geschenkt. Er war begeistert und hat mir immer gesagt, dass es für mich bestimmt auch ein Buch war. Ich liess mich aber ertsmal nicht überzeugen. Es dauerte eben halt eine Weile bis ich das Buch las....und ich las und las. Das zweite Buch habe ich Lars auch geschenkt (aber selbst zuerst gelesen :-) - es fiel mir soooo schwierig nicht davon zu verraten). Und jetzt habe ich das dritte Buch angefangen.......

6 kommentarer:

Mona sagde ...

Hej Anne-mette.
Jeg kan godt forstå du blev rigtig glad, det er skønt med sådan nogle overraskelser engang imellem;-)
Jeg har lige læst om bogen på et par andre blokkke, har ikke hørt om den før- den lyder meget spændende;-) Så jeg har lige bestilt den første i serien, på biblioteket;-)

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Hej Mona.
Den er vildt spændende! Der er vist lang ventetid på bibliotekerne på bøgerne. Jeg så at både Kvickly og Føtex har haft første bind til omkring 69 kroner.
Er spændt på at høre, hvad du synes om bogen, når du får den læst.

Ele sagde ...

Liebe Anne-Mette,
jetzt hast du uns schon so neugierig und für das Buch so viel Werbung gemacht, jetzt würde mich auch interessieren, um was es in etwa geht. Verrätst du es uns?
LG Gabriele

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Liebe Gabriele.
Das sind Krimis. Ich lese normalerweise nicht viel davon, aber diese Bücher von Stieg Larsson sind klasse.
LG Anne-Mette

Anonym sagde ...

Ich habe erst "Verdamniss" gelesen, war seeeehr spannend. Skandinavische Krimiautoren mag ich!
LG, Barbara

Anonym sagde ...

Hallo Anne-Mette,
ich habe gleich nach den Büchern geschaut, das eine heißt Verdammnis, das ist super, und das andere heißt Verblendung, das habe ich in der Bücherei hier leider nicht gefunden.
Vielen Dank für den Buchtipp!
LG Martina