23 juli 2017

Der er intet som godt brød.

Dette indlæg kommer kun til at handle om at bage brød, så er du advaret.

Livet er for kort til dårligt og kønsløst brød – det må nærmest være mit motto. Jeg kan ærlig talt ikke forstå, at mange bagere vil være sig deres brød bekendt. Noget af det, som sælges, er så smagsløst og trist, at jeg ville være flov over at lægge navn til. Når det så er skrevet, så findes der heldigvis også bagere, som bager et skønt og velsmagende brød, hvor man kan smage, dufte og mærke kærligheden til brødet. Lad os få flere af dem.

At bage et godt brød kræver jo ikke en masse ingredienser – godt mel, vand, gær og salt og så tid. Tid frem for alt til at få dejen til at arbejde for dig.

Jeg er stadig flyvende efter jeg har været på kursus på Skærtoft Mølle en hel lørdag i maj sammen med en god veninde.

IMG_5947IMG_5948

Naturligvis kom der lidt souvenir med hjem fra Skærtoft Mølle i form af nogle poser mel. Det fik mig til at tage den store tur i køkkenskuffen med mel og gryn. Alt kom op og der blev ryddet kraftigt op og skuffen ordnet. Nu har jeg igen det fulde overblik og skuffen er fyldt med godt og groft mel.

IMG_5950IMG_5952

Her prøvede jeg kræfter med Landbrød med hvedeknæk – et skønt groft og saftigt brød. Min dej var lidt for flydende til at jeg kunne stramme brødet helt op, sådan som jeg havde lært det….. men smagen fejler intet og vi har nydt hver en skive.

IMG_5954IMG_5976

Jeg blev sørme så glad, da jeg kikkede til min ene dej og så disse fantastisk luftblære i dejen . Ok, indrømmet, det er måske lidt nørdet; men jeg stornyder virkelige at bage godt brød og hele processen der ligger bag. Jeg er ingen prof, bare en glad hobbybager.

Det næste brød, som skulle afprøves, var Alsisk grov ciabatta og så bagte jeg lige en plade med Foccacia efter opskrift fra Claus Meyer. Åååååh, det var så godt.

IMG_5977IMG_5978

Opskrifterne til disse brød ligger alle på Skærtofts Mølles og i  Meyers Brødbog.

IMG_5979

5 kommentarer:

Angelikas quilts and knits sagde ...

Det ser rigtig lækkert ud :-) og ja : livet er for kort for kedeligt brød ! Det er imponerende mængder du har bagt.

knus
Angelika

Birthe Marie sagde ...

Så deilig med hjemmebakt, og så mange sorter du har laget. Nå har jeg vært inne og sett på oppskriftene, og det er godt mulig jeg forsøker meg på noe en dag. Takk for at du deler! Ha en fortsatt fin sommer! :-)

Lisbeth Madsen sagde ...

Åh, jeg kan næsten dufte dine nybagte brød!
Gid der var smagsprøver ;-)
God dag
Kh Lisbeth

Elin sagde ...

Heisann! Desse oppskriftene skal sjekkast opp! Eg har laga mykje surdeig i det siste, men er litt trøtt av den syrlege smaken. Variasjon er tingen! Heilt einig i det du seier om kjøpebrød! Veldig morsom og gjennkjennende artikkel du har skrive her.
Eg er så glad for alle som har fått sansen for blogging igjen. Instagram er raskt og lettvint, men blogginnlegg med linker og personlege betraktninger er meir inspirerande og kjekt å lese! Vi snakkes!

Wollflorina sagde ...

Lecker, lecker, lecker ... ein gutes Brot ist wie ein kleines Schmuckstück.