10 januar 2011

Oprydning – Aufräumen – Sorting out

Jeg bryder mig ikke om, når jeg mister overblikket over, hvad der gemmer sig i fryseren. Så i dag tog jeg tyren ved hornene, fik tømt fryseren, sorteret, skrevet ned og rengjort skabet, når det nu var helt tømt.
Det med at skrive ned har jeg gjort i flere år. Listen bliver printet ud og ligger tilgængelig i køkkenet. Det fungerer godt. Men på et eller andet tidspunkt bliver vi sløsede med at skrive af og på listen. Og pludselig ved jeg bare ikke, hvad der præcis befinder sig derude.Så er det, at jeg bare må ha’ ryddet op.
Hvad gør du det?
To poser jordbær fik lov til at blive ude fra kulden og bredte her sidst på eftermiddagen en skøn duft af sommer og sol i køkkenet. Seks dejlig glas jordbær syltetøj blev det til.
Fryser
Ich mag es nicht, wenn ich den Überblick verliere. Deswegen habe ich heute die Gefriertruhe leer gemacht, sortiert, aufgeschrieben und die Truhe zauber gemacht.
Seit Jahren habe ich in der Küche ein Zettelchen, wo alles aufgeschrieben ist, was sich in der Truhe befindet. Lange schreiben wir ab und zu, aber dann langsam vergessen wir das und auf einmal habe ich den Überblick verloren. Dann wird aufgeraumt!
Wie machst du das?
Aus ein paar Tüten mit Erdbeer habe ich dann am späten Nachmittag noch 6 Gläser Marmelade gekocht. Es war als ob Sommer und Sonne bei mir in der Küche zum Besuch waren.
 IMG_9141
I hate to loose the breadth of view and have to know, what I am able to find in the deep-freezer. Today I took all out, sorted a few packs out, made a list and cleaned the freezer.
I have been making those lists for years and everytime when we start a new list, we are very good in adding and cross out. But somehow …slowly we forget to do it and suddenly I don’t know, what I have or not have.
How do you do this?
Late this afternoon I made 6 glases of strawberry jam. It was like have a visitor – summer and sun in the kitchen

9 kommentarer:

Conny sagde ...

Ohje, der Gefrierschrank.
Der müsste bei uns bestimmt auch dringend aufgeräumt werden.

LG Conny

mausimom sagde ...

Mein Gefrierschrank ist so klein, da KANN ich gar nicht den Überblick verlieren ;o)

HerzBlatt sagde ...

Ich habe nur einen ganz kleinen Gefrierschrank, da ich meistens alles frisch zubereite und somit sind die Lebensmittel, die im Tiefkühlschrank sind, gut überschaubar.
LG
Iris

Nanna sagde ...

Stoler på min hukommelse eller går på opdagelse. Noget siger mig, at jeg burde finde på et bedre system ;-)

Helle : sagde ...

Dejligt når det er overstået.

PeJott sagde ...

Liebe Anne-Mette,
du erinnerst mich an etwas, was ich unbedingt tun muss. Vielen Dank!
Für das Neue Jahr sende ich dir die allerbesten Grüße und Wünsche,
Petra

Ingrids strik og patchwork sagde ...

Hej
Jeg gør som du, skriver optimistisk en liste over det hele - glemmer hvor den ligger - eller at skrive på den, når noget er taget eller der kommer nyt til. Så det ender altid med overraskelser :o) Men livet er jo i forvejen fyldt med overraskelser
Knus Ingrid

Bedstes Patchwork sagde ...

Sådanne lister har jeg også engang lavet, men der gik altid kludder i det på et eller andet tidspunkt. Skønt med hjemmelavet syltetøj.

Maria Harrits sagde ...

Nøj.... Trist man ikke lige kan komme forbi med en friskbagt bolle og lidt sytøj! Knus