04 oktober 2007

Rødbeder - Rotebeten

I går fik jeg lavet rødbeder efter oldemors opskrift. Vi køber faktisk aldrig rødbeder - de smager efter vores mening ikke af noget, når man er vant til selv at lave dem.....jeg synes ikke, at der er meget arbejde i at lave nogle glas. Det sker ofte løbende over vinterhalvåret her i huset. Jeg har ikke selv rødbeder i haven. Ja, jeg har ingen urtehave udover de små bede, hvor jeg har krydderurter stående, et bed med rabarber og så er der jo drivhuset. Jeg henter rødbederne på en økologisk gårdbutik og ender sikkert op med dyrere rødbeder end dem jeg havde kunnet købe....det gør mig ikke det mindste. Jeg vil ikke bytte disse væk.

Jeg sylter disse på slum. Rødbederne bliver kogt i en passende mængde saltet vand til de er møre. Så overhældes de et par gange med koldt vand og skrællen gnubbes af dem, inden de lægges skivede i rengjorte glas. I mellem lagene tilsættes 1 spsk. farin - sådan et par gange i hvert glas. Alt imens dette gøres, koger jeg en sukker-eddike lage og smager den til, så den er så tilpas sød, tilpas sur til os, inden den kogende bliver hældt over rødbedeskiverne. Glassene lukkes og de trækker i mindst 14 dage, inden vi smager på dem.

Gestern habe ich Rotebeten süss-sauer gemacht. Solche wird hier im Haus nie fertig gekauft - wir sind wohl zu verwöhnt ;-) - die gekauften schmecken uns nicht so und ich finde, es geht schnell selber einige Gläser zu machen.
Ein genaues Rezept habe ich nicht. Ich koche die Rotebeten aber wie meine Uroma es getan hat. Die Rotebeten werden in Salzwasser gar gekocht. Mit kalten Wasser abschrecken damit die Schale sich von alleine löst. Rotebeten in Scheiben schneiden und in gereinigen Gläser legen. In jeder Glas kommt noch ein paar Löffelvoll Farinzucker.
Eine Marinade aus Essig und Zucker zum kochen bringen - abschmecken so dass es dir gefällt - nicht zu süss, nicht zu sauer und über die Rotebetescheiben giessen. Mindestens 14 Tagen ziehen lassen.

3 kommentarer:

Ele sagde ...

Hallo Egern-Anne-Mette,
meine Mama hat früher auch immer Rote Beete eingekocht, genauso wie du!
Leider haben wir sie als Kinder nicht so gemocht, heute finde ich sie sehr gut, leider fehlt uns jetzt der Gemüsegarten.
Liebe Grüße Gabriele

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Hallo Gabriele.
Ich habe auch kein Gemüsegarten - ausser Kräutern, 1 Apfelbaum, Schwarze und Rote Johannisbeer, Hollunderbaum, Rhabarber und Treibhaus. Die Rotgebeten holen ich mir auf einen Öko-Bauernhof.
Liebe Grüsse
Anne-Mette

Lapplisor sagde ...

Hallo Anne-Mette
Hier in Schweden essen wir gerne Pytt i Panna mit roten Beeten.

Ich kaufe diese hier immer von "Felix", weil mir die anderen Gekauften auch nicht wirklich schmecken ... doch für die nächste " Übersommerung i Sverige " werde ich mir Dein Rezept merken, und dies selber ausprobieren ...

LG Barbara