24 marts 2008

Brød - Brot - Bread

I lørdags satte jeg en biga over - en slags fordej med en lille bitte smule gær. En fordej, som skal hæve helt op og falde sammen igen, inden du bruger den. Lars og jeg havde i fællesskab bagt nogle vidunderlige søde boller (jeg glemte at fotografere de færdige boller) og jeg følte mig inspireret mere bagning. En biga passer sig selv og i går kunne jeg så ælte den endelige dej til et ciabatta brød. Det smagte herligt. Min rugbrøds surdej, som sidste gang var lidt slap og dvask, kom under kærlig pleje i går og blev fodret med lidt økologisk stenkværnsmalet fuldkorns hvedemel samt lidt vand. Det hjalp! Hertil morgen var den vokset til dobbelt størrelse og fuld a bobler. Surdejen er nu hældt i den store røreskål og blevet fodret endnu en gang ...... så den er helt klar til i morgen, hvor jeg skal sætte rugbrød over. Rugbrød køber vi så godt som aldrig. Jeg bager to brød ad gangen, som smager af noget og som vi alle sætter stor pris på.






I dag kommer vores morgenbord til at bestå af hjemmebagt rugbrød, de søde boller (som lige bliver lunet) samt ciabatta brødet. Og mon jeg ikke skulle lave en lille lækker smoothie? Jo.....
Jeg snuppede lige et par fotos af morgens brødkurv, så kan I også se de søde boller og vores smoothie....uhm.....


Wir haben Brot gebacken. Gemeinsam mit Lars habe ich Vorgestern wunderschöne süsse Brötchen gebacken. Gestern kam dann ein Ciabatta Brot aus dem Rohr. Für das Ciabatta Brot habe ich Vorgestern eine Art Vorteig mit ein kleines Bisschen Hefe hergestellt. Ich backe gerne mit Vorteig oder mit einem Sauerteig. Das Schwarztbrot im Korb ist auch asu eigener Produktion. Ich backe ungefäht jede 2. Woche 2 grosse Laibe mit Sauerteig und habe es schon seit Jahren getan. Gestern habe ich den Sauertieg aus dem Kühlschrank genoemmen um den Sauerteig liebesvoll zu pflegen - extyra Wasser und Vollkornmehl - und heute zeigt der Sauerteig schon seine Dankbarkeit und brodelt leise vor sich hin.

Das erste Foto ist vom Vorteig (Biga). Das zweite das Ciabatta Brot. Das dritte zeigt den Brotkorb heute Morgen und ganz unten ein leckeres Smoothie, das es auch zum Frühstuck gab.



There is nothing better - or almost - nothing better than making your own bread. The day before yesterday Lars and I make thosewonderful sweet buns, which you can see in the breadbasket from this morning and I also started making a bread-starter, a Biga, for the Ciabatta Breadm which I made yesterday. I make our dark rye bread using a leaven. It is great baking with leaven. You just have to threat the leaven nice, give it a little to eat no and then.

This morning I served my men a fresh smoothie with frozen strawberries ( a handful), 2-3 ripen bananas, 1 Teespoon Honey and about 300-400 ml curdled milk/yogurt. Mix all well in the kitchen machine (food processer),





3 kommentarer:

Manuela sagde ...

Mmmmmhhhh, bei dem leckeren Brot bekomme ich direkt Hunger. Ich sollte vielleicht auch mal wieder Brot selbst backen. Mein letztes selbstgebackenes Brot ist nun schon Jahre her.
LG Manuela

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Manuela, es macht Spass, es schmeckt und stress irgendwie ab. Ich kann mir es gar nicht vorstellen ....ohne Backen..nee, das gibt es hier nicht ;-))

Barbara sagde ...

Ich stimme mit dir überein, backen ist eine ganz tolle Beschäftigung, die ich auch sehr gerne mache (Brot, Kuchen, Cakes und kleine Kekse, wir sagen ihnen "Guetsli"). Das Brot habe ich jahrelange selbst gebacken, im Moment tue ich es nur noch am Wochenende. (Die Familie verkleinert sich auch).
Liebe Grüsse, Barbara